8/22/2008

Pilihanraya Permatang Pauh!



Menjelang pilihanraya Permatang Pauh pada 26 Ogos ini, banyak juga peristiwa-peristiwa menarik yang berlaku sebagai usaha memenangi hati pengundi di sana. 2,3 hari ni media boleh di baca niatnya melalui paparan yang cuba menaikkan imej kerajaan dan menjatuhkan reputasi pembangkang. Itu adalah relaliti yang tidak boleh disanggah lagi. Cumanya dalam keghairahan berkempen sebaiknya janganlah sesekali membuat fitnah, penipuan dan pembohongan. Kerana berbohong adalah ciri pertama orang yang munafik. Munafik pula bererti kufur di hati, tetapi iman yang dizahirkan. Jika kedua-dua calon melayu yang bertanding melakukan pembohongan dan penipuan dalam kempen mereka ianya amat malang sekali kerana apabila salah seorang menang kita akan berhadapan pula dengan pemimpin yang pembohong. Kata pepatah melayu ada menyebut " Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri". Jangan pula peribahasa ini berubah menjadi "Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi menteri/mp".
Media seharusnya bertindak secara adil dan saksama dan jangan terlibat sama membuat pembohongan, kerana setiap yang terlibat menjayakan pembohongan pasti mendapat azab dari Allah Taala. Cumanya jika pengamal media sudah hilang imannya tentang azab neraka Allah, maka tiada bezalah antara menipu dan bercakap benar.
Memang begitu sedih melihat suasana negara kita ini. Akibat dari perebutan kuasa, semua pantang larang agama dan adat melayu di langgar begitu sahaja. Bohong, fitnah, rasuah dan kelucahan menjadi mainan dalam usaha memancing undi. Cubalah banyangkan bilamana seseorang itu ternobat sebagai YB hasil tipudaya dan rasuah! Segala rezeki dan elaunnya setelah menjawat jawatan YB adalah tidak halal kerana diperolehi hasil dari penipuan!!! Dan pastinya kemahiran menipu ketika pilihanraya menjadi kelaziman dalam kepimpinannya!!

Sabda Nabi s.a.w: "Tubuh yang membesar hasil dari rezeki yang haram maka nerakalah lebih utama baginya".
Daripada Abu Zar r.a katanya: Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w; “Wahai Rasulullah, apakah kamu mahu melantikku (beri jawatan)? Kata Abu Zar; Rasulullah s.a.w meletakkan tangannya di atas bahuku lalu bersabda; “ Wahai Abu Zar sesungguhnya engkau lemah, dan sesungguhnya ia (jawatan) adalah amanah, pada hari Qiamat nanti ia akan menjadi satu penghinaan dan kekecewaan, kecuali yang mengambilnya dengan hak dan menunaikannya…”. Riwayat Muslim.

No comments: