9/24/2008

AMALAN SUNNAH DI HARI RAYA




Alhamdulillah dipanjatkan kesyukuran kepada Allah Taala kerana kita selamat menjalani ibadah puasa. Semoga segala amalan yang telah dilakukan mendapat ganjaran pahala berlipat ganda dari Allah Azza Wajalla.
Aidilifitri berasal العيد dari katakerja bahasa Arab iaitu : عاد يعود yang bermaksud kembali. Ini adalah kerana musim kegembiraan yang kembali setiap tahun. Di dalam Al-Quran perkataan ‘Aid’ telah dinyatakan oleh Allah Taala di dalam firmanNya yang bermaksud: (( Isa putera Maryam berdoa: "Ya Tuhan kami turunkanlah kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau. Berikanlah rezeki kepada kami, dan Engkaulah pemberi rezeki yang paling Utama")). Surah Al-Maidah:114.

Anas r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w ketika sampai di Madinah mendapati penduduk Madinah sentiasa merayakan dua hari kegembiraan mereka. Lalu Nabi s.a.w bersabda:

قـَدْ أبْدَلـَكـُمُ اللهُ تعالى بـِهـِمَا خـَيْرًا مِنـْهُمَا: يـَوْمَ الفِطـْرِ وَالأضـْحَى

Maksudnya: Sesungguhya Allah Taala menggantikan keduanya dengan yang lebih baik iaitu Hariraya Aidilfitri dan Aidiladha.

Imam Muslim meriwayatkan bahawa Aisyah r.h berkata:

جـَاءَ حَبْشٌ يَزْفـِنـُوْنَ فِيْ يَوْمِ عِيْدٍ في المَسْجدِ فـَدَعَاني النبي صلى الله عليه وسلم فـَوَضَعْتُ رَأسِيْ على مَنـْكِبـِهِ فـَجَعَلـْتُ أنـْظـُرُ إلىَ لـَعْبـِهـِمْ حـَتىَّ كـُنـْتُ أنـَا التيْ أنـْصَرِفُ عَنِ النـَظـَرِ إلـَيْهـِمْ

Maksudnya: Beberapa orang Habsyah datang ke Masjid pada hariraya dan mereka menari. Nabi s.a.w memanggilku dan aku letakkan kepada di atas bahunya, kemudian aku turut serta menonton permainan (tarian) mereka hinggalah aku sendiri memalingkan muka kerana malu melihat mereka.

Berdasarkan hadis di atas maka adalah menjadi keharusan hariraya di sambut dengan hiburan yang boleh menceriakan jiwa dan menggembirakan.
Di pagi hariraya adalah disunatkan supaya mandi, berpakaian indah dan berwangi-wangian. Hassan Al-Sabt r.a berkata:

أمَرَنـَا النـَبـِيُّ صَلىَ الله عليه وسلم في العَيْدَيْن أنْ نـَلـْبـِسَ أجـْوَدَ مَا نـَجِدُ وَأنْ نـَتـَطـَيَّبَ بـِأجـْوَدِ مَا نـَجـِدُ

Maksudnya: Nabi s.a.w menyuruh kami memakai pakaian terbaik pada dua hariraya dan juga menggunakan haruman terbaik yang kami ada. Hadis riwayat al-Hakim.

Di hariraya Aidilfitri terdapat amalan-amalan sunat yang boleh dilakukan, antaranya ialah apa yang diriwayatkan oleh Anas r.a: Bahawa Nabi s.a.w tidak keluar pada hariraya Aidilfitri hingga dia makan buah kurma dan dia tidak makan melainkan secara ganjil. Hadis riwayat Imam Bukhari dan Imam Ahmad.

Buraidah r.a meriwayatkan: Bahawa Nabi s.a.w tidak keluar pada hariraya Aidilfitri hingga beliau makan dan pada hari Aidiladha pula beliau tidak makan hingga pulang (dari solat). Hadi riwayat Tarmizi, Ibnu Majah dan Ahmad.

Oleh itu di pagi hariraya sebelum menuju ke Masjid untuk solat hariraya adalah baik makan terlebih dahulu dan disunnat makan buah kurma secara ganjil bilangannya.
Di samping itu jika boleh ketika pulang dari solat hariraya laluilah jalan lain kerana menepati sunnah Nabi s.a.w. Jabir r.a. meriwayatkan: Bahawa Nabi s.a.w pada hariraya Aidilfitri mengambil jalan lain (pergi dan balik untuk solat hariraya).

Di hariraya juga ummat Islam digalakkan mengucapkan selamat kepada saudara sesama Islam sebagai ucapan tahniah dengan ketibaan hariraya. Jubair bin Nafir meriwayatkan: Bahawa sahabat-sahabat Nabi s.a.w apabila bertemu di hariraya mereka saling mengucapkan “Taqabbalallahu minna wa minka” (Allah menerima (amalan) dari kami dan darimu).

Bagi menambahkan lagi suasana kegembiraan sempena ketibaan hariraya Aidilfitri maka disunatkan bertakbir seawal terbenam matahari hari akhir Ramadan sehingga sebelum solat hariraya.

No comments: