2/23/2009

Lage Raho Munna Bhai


Petang Sabtu 21 Feb 09 tak ada ape kerja nak di buat, sambil berehat-rehat sempat tengok filem Hindi bertajuk Lage Raho Munna Bhai (Saya pun tak berapa tahu maknanya). Sebenarnya saya tak minat lansung tengok filem hindi ni sebab biasanya byk sangat mengarut. Cumanya dalam filem ni ada benda yg agak menarik minat saya. Ceritanya tentang seorang samseng bernama Munna Bhai yg akhirnya jadi baik kerana menuruti bisikan Ghandi. Yg penting bukan jalan ceritanya tetapi saya belajar sikit tentang falsafah Mahatma Ghandi. Antaranya ialah "Jika ditampar di pipi kanan, hulurkan pipi kiri". "Jika orang buat jahat kepada kita balaslah dengan senyuman"."Kalau bersalah, mengakulah" dan "Berterus-teranglah".Itulah antara kata-kata Ghandi yg akhirnya berjaya merubah seorang samseng menjadi kauselor...
Keseluruhan ceritanya mengisahkan betapa sukarnya membuat perubahan dari seorang samseng kepada seorang yang baik hati dan berjuang pula untuk kebaikan orang ramai. Namun bab yang saya tak setuju ialah Ghandi tidakpun menasihatkan Munna Bhai supaya tinggalkan minum arak...!!???

No comments: