Masih teringat lagi suasana
kejiranan dan semangat gotong royong yang begitu kuat di kalangan masyarakat
kita di kampung-kampung satu ketika dahulu. Bukan sahaja dalam soal kenduri
kendara malah dalam urusan mencegah kemungkaranpun semangat saling ingat
mengingat sangat kuat diamalkan.
Namun kini, suasana tersebut
semakin pudar, budaya bergotong royong, bertegur sapa, bertukar-tukar pemberian
dan ingat mengingati sudah hilang ditelan zaman. Jika di kampong keadaan ini
semakin pupus, sementelahan pula lah di bandar-bandar. Mungkin disebabkan
faktor kesibukan dengan urusan kerja menjadikan sebahagian masyarakat kita
tidak menghiraukan soal kejiranan dan hak-haknya. Juga ditambah dengan kurangnya
pengetahuan agama mengenai amanah dan tanggungjawab sebagai jiran turut menjadi
faktor wujudnya sikap sedemikian.
Keadaan ini sebenarnya telah
memberikan kesan negatif kepada masyarakat kita yang pada mulanya terkenal
dengan sikap bergotong royong dalam banyak hal tetapi sebaliknya telah bertukar
menjadi masyarakat yang hidup ‘nafsi nafsi’. Natijahnya, kerja-kerja yang
sepatutnya boleh dibuat secara gotong royong terpaksa disediakan upah manakala amalan
tegur menegur dianggap seperti menjaga tepi kain orang!
Positifnya kesan daripada amalan kejiranan
yang baik menyebabkan Islam sangat memberatinya dalam kehidupan setiap muslim. Islam
melihat bahawa memelihara hak-hak jiran adalah perkara agama yang wajib
ditunaikan oleh setiap muslim. Oleh kerana itu Allah SWT telah menyatakan
tentang tanggungjawab kejiranan di dalam Al-Quran surah An-Nisa ayat 36:
Maksudnya: (( Sembahlah
Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun. dan berbuat
baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang
miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan teman sejawat, ibnu
sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
sombong dan membangga-banggakan diri,
Imam al-Bukhari
meriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:
" من
كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يؤذي جاره ، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه ، ومن كان
يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت "
Maksudnya: “Barangsiapa yang beriman
dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia tidak menyakiti jirannya,
barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan
tetamunya dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia
berkata perkara kebaikan atau dia diam sahaja”.
Jiran adalah berasal dari perkataan Bahasa Arab iaitu ‘Jaar’ yang
bererti bersebelahan. Jiran ialah mereka yang tinggal di kawasan rumah yang
bersebelahan manakala kejiranan pula ialah keadaan hidup bersama iaitu saling
tinggal berhampiran rumah antara satu sama lain.
Imam al-Syaukani berkata: Al-Qurtubi meriwayatkan bahawa seorang
lelaki telah datang kepada Nabi SAW kemudian dia mengadu tentang jirannya, maka
Nabi SAW mengarahkan dipanggil jirannya itu ke depan pintu masjid dan berkata:
Ketahuilah bahawa 40 buah rumah adalah jiran”.
Al-Zuhri berkata: Empat puluh itu ialah begini, 40 begini dan 40 begini
dengan menunjukkan kepada empat arah. (kiri, kanan, depan, belakang).
Dalam konteks semasa, kejiranan itu boleh juga
diertikan dengan mereka yang hidup sekampung atau setaman yang mempunyai
hubungan dan saling memerlukan antara satu sama lain.
No comments:
Post a Comment