10/22/2008

Kematian datang tanpa diundang

Pada pagi hari Jumaat 17 Oktober 2008 yang lalu, saya dan sahabat2 yang solat Subuh di surau Fatimah Az-Zahra Inderasempurna dikejutkan dengan berita kematian salah seorang ahli Qariah. Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Lan meninggal ketika dalam perjalanan ke HTAA kira-kira pukul 4 pagi kerana sakit lelah. Dalam usia 40an beliau telah meninggalkan seorang isteri dan lima orang anak yan masih kecil. Saya dan Ustaz Yazid telah menuruti jenazahnya hingga dikebumikan di kg Lamir Pekan....Semoga Allah Taala merahmatinya.

Apa yang menyedarkan saya ialah bagaimana panggilan Allah Taala boleh berlaku bila-bila masa. Tanpa persiapan bagaimana agaknya kita berhadapan dengan alam kubur kelak? Bagi saudara Lan contohnya, hari Khamis beliau masih lagi minum di kedai Arif, buat kerja pertukangannya, malamnya pula bersama dengan anak-anak di rumah, tetapi hari Jumaat sudah berada di perut bumi di dalam kubur keseorangan....Saya bayangkan jika diri saya berada di tempatnya dan dijemput tiba-tiba seperti itu macamana agaknya? Cukup menakutkan dan menggerunkan!
Ya Allah tetapkanlah imanku, terimalah amalanku, matikanlah aku dalam islam dan iman.....
Gambar hiasan sahaja



No comments: