9/01/2009

Catatan Ramadan kali ini

Ramadan kali ini, saya berpuasa dalam cuti belajar. Jika tidak diatur jadual dengan sebaiknya, nampak gayanya tidur sahajalah. Kena betul-betul disiplinkan diri agar masa tidak terbuang begitu sahaja. Alhamdulillah kelas Kaedah Penyelidikan di UKM hingga setakat ini tak pernah ponteng. Bulan Ramadan ni kena kerja kuat sikit sebab proposal PhD kena submit dalam semester ini jugak.

Ramadan kali bermula dengan cukup meriah. Di Indera Sempurna, jamaah yang hadir ke surau diluar jangkaan, hingga ada yang solat di atas tangga malah ada yang terpaksa pulang kerana sudah tiada ruang. Indahnya Ramadan kerana semua umat Islam berlumba-lumba inginkan kelebihan pahala dari Allah. Rasanya di Masjid-Masjid dan surau-surau lainpun begitu juga, minggu pertama enjin masih panas lagi!

Ramadan kali ini, saya berbuka kurma dan kuih-kuih di surau bersama sahabat-sahabat kerana ingin mengejar solat Maghrib berjamaah dan kemudian baru pulang berbuka bersama keluarga. Kenalah korbankan masa bersama keluarga sikit bagi memastikan jamaah Maghrib dapat dihidupkan.

Ramadan kali ini, syukur kerana dapat menghidupkan suasana ibadah di rumah. Ruang solat kecil disediakan dengan kelengkapan sejadah dan al-Quran. Syukur juga kerana sekitar pukul 6.30 petang saya dapat bersama-sama isteri dan anak-anak bertadarus al-Quran dan mendengar bacaan tazkirah Ramadan yang dibuat oleh anak-anak secara bergilir-gilir hingga jam 7.10 petang. Alhamdulillah aktiviti ini dapat berjalan setiap hari. Jika saya tiada di rumah isteri yang mengepalainya. Anak-anak saya Ukashah, Asma dan Aisyah sudah mudah untuk diajak bersama untuk beribadah...kerana mereka semakin dewasa tidak seperti Ramadan yang lalu. Tetapi Sumaiyah, Fatimah dan Huzaifah masih belum kenal erti puasa...

Ramadan kali ini, kami sekeluarga mendapat berita sedih kerana abang ipar saya Ustaz Khairul Zaman dimasukkan ke HTAA selama seminggu kerana menjalani pembedahan akibat kanser usus. Lama juga beliau terlantar di ICU HTAA dan kami adik-beradik bergilir-gilir menziarahinya. Alhamdulillah setelah lebih kurang tujuh hari di HTAA, pada Ahad 30 Ogos beliau dibenarkan pulang ke rumah meskipun masih lemah namun keazamannya cukup kuat untuk solat dan berpuasa. Besar juga ujian buat Kak Hapzan, anak-anak pula akan ambil UPSR, PMR & SPM tahun ni, moga Allah berikan kekuatan kepadanya. Namun kami tetap bersyukur kerana Allah mengurniakan kesembuhan buat Ustaz Khairul Zaman selepas menjalani pembedahan yang memakan masa selama hampir enam jam. semoga Allah Taala memberikan kesihatan kepada beliau dengan segera agar dapat berpuasa dan berhariraya bersama kami di Kampung nanti.

Ramadan kali ini, sempat juga balik kampung selama 3 hari berpuasa bersama-sama bonda tercinta. Meskipun bonda sudah agak uzur namun air tangannya masih lagi seperti dulu, saya sentias rindukan masakannya dan di bulan Ramadan kuih yang saya paling minat ialah 'Serabai'(mungkin ramai yang tidak tahu). Anak-anak pula memang syok berpuasa di kampung bersama wan mereka, malah semenjak hari pertama puasa sudah bertanya bila akan balik ke Kg untuk berpuasa bersama Wan mereka? Moga Allah kurniakan kesihatan kepada bonda tercinta.

Ramadan kali ini, sempat juga memberikan tazkirah di Surau Al-Hidayah Kg Temin. Syukur kerana jamaah di Surau kembali ramai di bulan Ramadan ini dan dapat berjumpa saudara mara dan rakan-rakan di Kampung. Di Kampung meskipun jumlah jamaahnya tidak seramai di Indera Sempurna tetapi suasana lebih meriah kerana setiap malam ada jamuan moreh dibuat secara bergilir-gilir oleh penduduk kampung. Imam tarawih pula dijemput khas dari Maahad Tahfiz Sungai Salan.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi Yang mengurniakan nikmat berpuasa kali ini dan memberikan kesempatan meneruskan puasa hingga ke hari ini. Jika dibaca di dada-dada akhbar ada sahaja berita kematian dan kesedihan kerana tidak sempat meneruskan puasa, tidak kesampaian berbuka puasa bonda, tidak dapat merasai juadah berbuka kerana terlibat kemalangan dan tiada keceriaan berhariraya kerana hilangnya orang tersayang. Allah Taala masih lagi memberi ruang kepada diri ini untuk menebus dosa silam dan meningkatkan ibadah sebagai bekalan perjalanan selepas kematian nanti. Entahlah bila agaknya Malaikat Maut akan menjemput? Ya Allah berikanlah ruang untukku mengecapi kemeriahan Ramadan kali ini....Alhamdulillah!

1 comment:

Zul Kahar said...

JEMPUTAN MAKAN FREE - REZEKI DARI LANGIT

‘Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu rasul Kami, menjelaskan syariat Kami kepadamu ketika terputus pengiriman rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan: “tidak datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira, maupun seorang pemberi peringatan”. Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu’ (AL QURAN – Al Maidah: 19)

'Kami tidak mengutus seorang rasulpun melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.'
(AL QURAN – Ibrahim: 4)

'Dan sekiranya mereka Kami binasakan dengan suatu azab sebelum Al Quran itu diturunkan, tentulah mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa tidak Engkau utus seorang Rasul kepada kami, lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau sebelum kami menjadi hina dan rendah”.' (AL QURAN - Ta Ha: 134)

Kepada yang faham dengan jelas Al Quran dalam bahasa Melayu di atas maka anda secara automatiknya telah tersabit dengan rasul yang diutuskan Allah kepada anda kaum Melayu iaitu rasul Melayu di;

http://messengerofgodtoday.blogspot.com

Al Quran adalah rezeki dari langit yang diturunkan Tuhan. Maka kami hanya menyediakan hidangan rezeki yang diturunkan kepada kami in 'Local Malaysian Style', free of charge (FOC).

Hidangan yang kami sediakan adalah fresh sepanjang masa, segar, baru dan bukan bangkai, darah mahupun babi dan juga bukan yang disembelih selain nama Allah, serta di jamin halal di sisi Tuhan.

Blog kami adalah terbuka dan sentiasa terbuka (24hrs) bagi mereka yang fakir, yang miskin, yang kelaparan dan yang dalam perjalanan untuk mendapatkan makanan di dalamnya yang boleh dimakan bersama-sama, yang tak habis-habis dan yang mengenyangkan yang boleh membawa kepada kepuasan hati.