Menjadi sunnatullah, Allah Taala
dengan sifat-Nya yang Maha Bijaksana memilih waktu-waktu tertentu dengan dikhususkan
dengan beberapa kelebihan. Sebagai contoh dalam berdoa ada waktu-waktu tertentu
ia sangat mustajab seperti berdoa sebelum berbuka puasa, di waktu khatib duduk
antara dua khutbah, di waktu sujud dalam solat dan sebagainya. Dalam pemilihan
hari, hari terbaik untuk bermusafir ialah hair khamis, hari tarbaik untuk puasa
suant ialah Isnin dan Khamis manakala penghulu kepada segala hari ialah hari
Jumaat.
Begitulah juga bagi bulan-bulan dalam
kalender hijrah. Ada bulan-bulan tertentu yang mempunyai keistimewaan masing-masing
kerana setiap bulan dalam kalender hijrah dinamakan sempena peristiwa yang
berlaku dalam bulan tersebut.
Allah SWT berfirman:
ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ
Maksudnya: Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi
Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu dia menciptakan
langit dan bumi. Surah Al-Taubah : 36.
Dua belas bulan yang disebut oleh Allah Taala di dalam
ayat di atas telah dihuraikan oleh Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan
oleh Imam Ahmad:
"
إن الزمان قد استدار كهيئته يوم خلق الله
السموات والأرض: السنة اثنا عشر شهراً، منها أربعةٌ حُرم : ثلاثةٌ متوالياتٌ: ذو
القعدة وذو الحجة، والمحرم ، ورجبُ مُضرَ الذي بين جمادى وشعبان.."
Maksudnya: Ketahuilah bahawa masa berputar sepertimana
hari Allah Taala menciptakan langit dan bumi, setahun ada dua belas bulan
antaranya empat bulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah,
Zulhijjah, Muharram dan Rejab yang terletak antara Jumada dan Syaaban. Hadis riwayat Imam Ahmad.
Bulan
dalam bahasa Arab disebut Al-Syahru yang bermaksud zaman atau masa, iaitu merujuk kepada peredaran bulan
mengelilingi bumi. Nama-nama bulan Arab yang pada asalnya digunakan sebelum
kedatangan Islam telah diiktiraf sebagai bulan-bulan Islam dan dirasmikan
penggunaan oleh Saidina Umar al-Khattab r.a. Setiap bulan mempunyai maksudnya
yang tersendiri iaitu seperti berikut:
Muharram ertinya diharamkan, kerana
ia adalah bulan pertama daripada empat bulan yang diharamkan berperang dalam
Islam.
Safar pula ertinya kosong,
kerana penduduk Arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan
mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas.
Rabiul
Awal dan
Akhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mengeluarkan bunga
dan tumbuhan menghijau.
Jumada
Ula dan Jumada
Akhir. Asal perkataan Jumada ialah ‘Jamada’ yakni membeku.Ini kerana
pada waktu ini biasanya berlaku musim sejuk yang menyebabkan ari membeku.
Rejab pula bermaksud
mengagungkan dan membesarkan di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka
mengadakan gencatan senjata pada waktu ini dan dinamakan Rejab sebagai tanda menghormati
dan memuliakannya.
Syaaban bererti pecahan yang
banyak, di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka keluar pada bulan ini setelah
duduk lama di rumah dan pada bulan Rejab. Mereka juga keluar beramai-ramai
mencari air dan makanan.
Ramadan bererti panas, kerana
kebiasaannya pada waktu dahulu pada bulan ini berlakunya cuaca yang panas.
Syawal pula dinamakan sempena
dengan musim di mana unta kekurangan susu
pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja ‘Tasyawwala’
yang bermaksud sedikit atau berkurangan.
Zul Kaedah merujuk kepada kebiasaan penduduk
Arab zaman sebelum Islam tidak berperang kerana ia termasuk dalam bulan-bulan
haram berperang. Perkataan Kaedah itu berasal dari ‘Qa ‘ada’ yakni
duduk.
Zul Hijjah pula dikaitkan dengan kebiasaan kaum Arab ke Kaabah
menunaikan haji pada bulan ini.
Bagi 12 bulan dalam kalender hijrah,
Allah SWT telah memilih bulan Rejab
sebagai salah satu dari empat bulan yang diharamkan berperang padanya kerana ia
mempunyai kelebihan yang tertentu. Allah SWT berfirman:
ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖﯗ
ﯘ ﯙ ﯚﯛ
ﯜ ﯝ ﯞ ﯟﯠ ﯡ ﯢ ﯣ
ﯤ ﯥ ﯦﯧ
ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ
Maksudnya: ((Sesungguhnya bilangan
bulan pada sisi Allah ialah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah, di waktu
Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah
(ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam
bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana
merekapun memerangi kamu semuanya; dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta
orang-orang yang bertakwa)). Surah At-Taubah : Ayat 36.
Di dalam ayat di atas bulan-bulan
haram tersebut tidak dinyatakan secara terperinci. Namun Rasulullah s.a.w telah
menjelaskannya sepertimana diriwayatkan daripada Abu Bakrah r.a bahawa Nabi
s.a.w telah menyampaikan khutbah pada hari Haji Wida (Haji terakhir baginda) dan
baginda bersabda dalam khutbahnya: Sesungguhnya zaman akan kembali berpusing
seperti hari diciptakan langit dan bumi. Satu tahun mengandungi dua belas bulan
antaranya ialah empat bulan yang diharamkan berperang. Tiga bulan berturutan
iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Dan Rejab pula terletak antara Jamadi
dan Syaaban. Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim.
Rejab sepertimana yang telah dijelaskan
oleh Ibnu Faris di dalam kitabnya ‘Mu’ jam Maqayis al-Lughah bermaksud kebesaran
dan keagungan kerana bangsa Arab sebelum Islam mengadakan gencatan senjata pada
bulan ini.
Imam al-Baihaqi berkata: Orang-Orang
Arab Jahiliah asalnya mengagungkan bulan-bulan haram terutamanya bulan Rejab
kerana pada bulan itu mereka tidak berperang.
Apabila Islam datang ke tanah Arab,
amalan memuliakan bulan-bulan haram ini tetap diteruskan oleh Rasulullah SAW
berpandukan perintah Allah SWT sepertimana firman Allah Taala yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman janganlah
kamu melanggar syiar-syiar Allah dan kehormatan bulan-bulan haram(dengan berperang).
Surah al-Maidah : Ayat 2.
Ayat ini menjelaskan kepada kita
tentang kemuliaan bulan-bulan haram yang termasuk di dalamnya bulan Rejab. Justeru
peperangan dan pertumpahan darah adalah dilarang pada bulan-bulan tersebut.
Allah SWT berfirman:
ﭮ ﭯ
ﭰ ﭱ ﭲ ﭳﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸﭹ
Yang bermaksud: Ditanya kepadamu
tentang berperang pada bulan-bulan haram, katakanlah berperang pada waktu itu
adalah (dosa) besar...). Surah Al-Baqarah: Ayat 217.
Menurut amalan Arab jahiliah pada bulan Rejab mereka
melakukan sembelihan untuk dihadiahkan kepada berhala-berhala. Apabila Islam
datang amalan tersebut dimansuhkan. Ini berdasarkan pendapat ulama mazhab
Hanafi, Maliki dan Hanbali. Namun menurut mazhab Syafie berdasarkan pendapat
Ibnu Sirin menyatakan amalan tersebut tidak dimansuhkan dan boleh dilakukan sembelihan
pada bulan Rejab tetapi hendaklah kerana Allah Taala dan bukan kerana selain
dariNya. Ibnu Hajar berkata pendapat ini disokong oleh apa yang diriwayatkan bahawa
Nabi SAW pernah ditanya oleh seorang
lelaki yang berkata: Dahulu kami melakukan ‘Atirah (sembelihan) pada
zaman Jahiliah (yakni pada bulan Rejab), apakah arahanmu(pendapatmu)? Jawab
baginda SAW: “Sembelihlah pada mana-mana bulan sahaja! Hadis riwayat Abu Daud,
Nasaie dan Ibnu Majah.
Mengenai amalan berpuasa secara khusus sempena tibanya bulan
Rejab atau berniat puasa sunat Rejab pada hakikatnya tiada satupun hadis sahih
yang boleh dijadikan sandaran mengenainya. Menurut par ulama berpuasa pada
bulan Rejab adalah disunatkan sepertimana pada bulan-bulan yang lain iaitu seperti
juga berpuasa pada hari Isnin dan hari Khamis. Pendapat ini antara lainnya
telah dinyatakan oleh Ibnu Hajar al-Asqallani yang berkata:
Maksudnya: “Tiada riwayat yang menyentuh tentang
kelebihan bulan rejab, tidak juga tentang puasa (Rejab) malah puasa tertentu
yang berkaitan dengannya, tidak juga berkenaan qiamullail yang khusus padanya,
tiada sebarang hadis sahih yang boleh dijadikan hujjah…”( Rujuk Kitab ‘Tabyinul
‘Ajab fiima warada fi fadhli Rajab, oleh Ibnu Hajar ).
Meskipun demikian tidaklah menjadi kesalahan untuk memperbanyakkan
puasa sunat pada bulan rejab seperti bulan-bulan yang lain. Apa yang menjadi
kesalahan ialah melakukan amalan-amalan tertentu pada bulan ini secara khusus seperti
solat sunat Rejab, menziarahi kubur sempena Rejab dan mengadakan perayaan
khusus kerana ketibaan bulan Rejab. Kecenderungan mengadakan perayaan berbentuk
hiburan semata-mata, jamuan makan besar-besaran dan kenduri kendara dibimbangi
akan melalaikan umat Islam dengan perkara-perkara berbentuk membuang masa dan
wang ringgit sedangkan ia seharusnya disalurkan bagi aktiviti-aktiviti dakwah
dan kesedaran Islam.
Namun demikian mengadakan aktiviti seperti ceramah,forum
dan dakwah berkaitan dengan kisah dan peristiwa yang berlaku di bulan ini
adalah digalakkan selagimana ia membawa kemaslahatan bagi ummat Islam dan
bertujuan menimbulkan kesedaran Islam kepada mereka.
Dalam pada itu bagi muslim yang sensitif dengan
perjalanan masa, sudah pastinya ketibaan bulan baru akan mengingatkannya tentang
masa yang semakin singkat, usianya semakin bertambah dan destinasi akhir
hayatnya semakin hampir.
Oleh itu setiap ketibaan bulan yang baru pastinya
disambut dengan terus meningkatkan ilmu dan amalan agar hari ini akan menjadi
lebih baik dari semalam dan esok akan bertambah baik dari hari ini.
Ketibaan bulan Rejab juga mengingatkan kita bahawa bahawa
hanya tinggal dua bulan sahaja lagi untuk menempuh bulan yang penuh keberkatan
iaitu bulan Ramadan. Maka telah tiba masanya menggiatkan diri dengan amal
ibadah seperti membaca al-Quran, bersedekah, berdoa dan sebagainya sebagai persedian
menempuh bulan Ramadan al-Mubarak yang bakal tiba.
No comments:
Post a Comment