8/29/2013

Khutbah Kemerdekaan



Mencari erti Kemerdekaan


الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ  اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ أَمَّا بَعْدُ،
فَيَا عِبَادَ اللهِ اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.
Marilah kita bersama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT dengan berusaha melaksanakan setiap perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Amalan menyambut hari kemerdekaan negara meskipun tidak dinyatakan di dalam nas samada al-Quran mahupun al-Hadis, namun ia merupakan suatu yang harus dilakukan bagi tujuan menimbulkan semangat cintakan tanahair. Meskipun dalam Islam hanya ada dua hariraya yang dianggap sunnah dan ibadah iaitu Hariraya Aidilfitri dan Aidiladha namun tiada larangan khusus bagi sambutan hari-hari bersejarah bagi umat Islam.

Kaedah Feqah ada menyebut:
الأَصْلُ فيْ الأَشْيَاءِ الإِبَاحَةُ
Maksudnya: Asal sesuatu perkara adalah harus.

Oleh itu sambutan hari kemerdekaan negara dengan hasrat menimbulkan kesedaran tentang tanggungjawab kepada tanahair dan membangkitkan rasa kasih kepada negara adalah sangat baik di sisi Islam selagimana tiada unsur maksiat dalam menyambutnya. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW ketika keluar dari kota Mekah berhijrah ke kota Madinah telah bersabda:

وَاللَّهِ إِنَّكِ لَخَيْرُ أَرْضِ اللَّهِ وَأَحَبُّ أَرْضِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَلَوْلَا أَنِّي أُخْرِجْتُ مِنْكِ مَا خَرَجْتُ
Maksudnya: Demi Allah! Sesungguhnya engkau (Mekah) adalah sebaik-baik muka bumi Allah dan lebih dikasihi oleh Allah Azza wajalla dan jika aku tidak dihalau keluar nescaya aku tidak akan keluar (meninggalkanmu).

Hadis ini memberikan gambaran bagaimana perasaan sayang dan kasih baginda Rasulullah SAW kepada Mekah tanahairnya sendiri yang merupakan bumi penuh barakah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Dalam Bahasa Arab kemerdekaan disebut dengan perkataan ’al- Istiqlal’  yang bermaksud bebas mentadbir sendiri. Kemerdekaan juga sinonim dengan perkataan ’al-Hurriyyah’ yang menggambarkan kemerdekaan dengan maksud bebas tanpa terikat dengan mana-mana pihak atau dikongkong oleh mana-mana kuasa yang menyekat pergerakan dan mengekang kebebasan berfikir. 

Kemerdekaan negara mempunyai pengertian yang besar kerana ia melambangkan maruah dan harga diri sesebuah bangsa yang dapat menguasai dan memerintah tanah air sendiri. Sebaliknya penjajahan bererti kongkongan atau sekatan kebebasan bagi anak watan untuk membuat keputusan dan melakukan sesuatu terhadap tanahair sendiri.
Kemerdekaan perlu dilihat dengan maksud yang lebih luas iaitu bukan sahaja bebas dari penjajah pada aspek fizikal sahaja. Malah juga berkaitan dengan kebebasan dari segi berfikir, berbudaya, berpolitik, berekonomi, bersosial dan sebagainya. Negara yang bebas dari cengkaman penjajah masih belum bebas sepenuhnya sekiranya cara berfikir dan budaya masyarakatnya masih terbelenggu dengan kongkongan budaya penjajah yang merosakkan.
Saidina Umar bin al-Khattab RA pernah berkata:

مَـتـَى استـَعْبَدْتـُـمُ النـَّاسَ وَقـَدْ وَلـَدَتـْهُـمْ أمَّهـَاتـُهُمْ أحْـرَارًا

Ertinya: Bilakah kamu mula memperhambakan manusia sedangkan mereka telah dilahirkan oleh ibu-ibu mereka dalam keadaan bebas?

Saidina Ali bin Abi Talib RA juga ada menyebut:

لا تـَكـُنْ عَـبـْدَ غَيـْرِكَ وَقـَدْ جـَعـَلـَكَ اللهُ حُرًّا
Ertinya: Janganlah kamu menjadi hamba kepada orang lain kerana Allah telah menjadikan kamu bebas.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Kemerdekaan negara perlulah dilihat sebagai satu amanah dari Allah SWT yang dipertanggungjawab kepada kita supaya memeliharanya dengan baik. Dari sudut agama sepatutnya ia digunakan untuk membangunkan negara dan membina masyarakat ke arah mentauhidkan serta memperhambakan diri kepada Allah Taala.

Allah SWT telah mengingatkan kita bagaimana situasi Nabi Musa AS dan para pengikutnya yang terselamat dari kekejaman Firaun agar bersyukur. Firman Allah Taala dalam surah Ibrahim ayat 6 dan 7:


Maksudnya: Dan (ingatlah), ketika Musa berkata kepada kaumnya: "Ingatlah nikmat Allah atasmu ketika Dia menyelamatkan kamu dari (Firaun dan) pengikut-pengikutnya, mereka menyiksa kamu dengan siksa yang pedih, mereka menyembelih anak-anak lelalkimu, membiarkan hidup anak-anak perempuanmu; dan pada yang demikian itu ada cubaan yang besar dari Tuhanmu." Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."

Dalam surah al-Nasr ayat 1 hingga 3 Allah SWT telah berfirman:


Maksudnya: Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Dalam konteks kehidupan di sebuah negara, amat berbeza sekali kehidupan di dalam sebuah negara yang dijajah dengan kehidupan di dalam sebuah negara yang merdeka. Apa yang nyata, penjajah lebih gemar melakukan sesuatu yang boleh memecah belahkan perpaduan sesama masyarakat. Mereka mempunyai strategi yang licik untuk melihat kekuatan umat khususnya orang-orang Islam (Melayu) menjadi lemah apabila mereka berpecah dan sering bergaduh antara satu sama lain. Idea mewujudkan balai raya di dalam sesebuah kariah atau kampung di samping kewujudan masjid telah menyebabkan urusan kehidupan harian tidak lagi dibincangkan di dalam masjid. Inilah bibit-bibit kepada penerapan ideologi sekularisme. Dan dengan begitu licik mereka berjaya mengkesampingkan peranan agama di dalam urusan keduniaan dan pembangunan negara. Agama hanya dilihat sebagai amalan-amalan rutin ibadah yang berkaitan dengan solat, puasa, zakat, haji, kematian, nikah dan cerai. Namun soal-soal pendidikan, ekonomi, politik dan pembangunan diuruskan tanpa panduan agama.
Penjajah juga dengan sengaja telah meletakkan kaum Cina di bandar, membiarkan orang Melayu di kampung dan kaum India pula dihantar ladang. Penjajah turut memutarbelitkan fakta sejarah terutamanya yang berkaitan dengan perjuangan tokoh-tokoh rakyat dalam perjuangan kemerdekaan. Kepahlawanan Tok Janggut, Mat Kilau, Datuk Bahaman, Mat Salleh dan lain-lain ditukar menjadi pemberontak. Manakala FrancisLight, J.W.Birch dan lain-lain disanjung sebagai seorang tokoh. Peranan tulisan jawi turut dikesampingkan dengan memperkenalkan tulisan rumi yang digunapakai secara meluas dan akhirnya setelah 56 tahun merdeka tulisan jawi hanya tinggal nyawa-nyawa ikan dan di sesetengah tempat ia sudah berkubur tanpa batu nisan. Usaha-usaha yang dilakukan oleh sesetengah pihak bagi memartabatkan kembali tulisan jawi tidak mendapat sambutan kerana ia seolah-olah satu benda yang asing dan janggal di kalangan masyarakat kita.

Setelah  56 tahun merdeka dan setelah bermacam projek pembangunan aspek fizikal dilaksanakan janganlah kita lupa kepada teras pembangunan negara iaitu pembangunan nilai dalam masyarakat. Kita tidak harus berbangga hanya dengan bangunan tinggi pencakar langit sedangkan yang menghuninya terlibat dengan rasuah dan pecah amanah. Kita juga tidak harus berbangga dengan kemajuan teknolgi maklumat tetapi digunakan bagi menyebarkan fitnah, bahan lucah, aktiviti perjudian, ajaran sesat dan sebagainya.
Persoalannya apakah kita benar-benar sudah merdeka? Ya! Secara fizikal memang negara kita sudah merdeka dari penjajah, namun sedarkah kita bahawa kini muncul pula penjajahan dalam bentuk baru yang lebih merbahaya. Penjajahan yang bertopengkan dasar pensejagatan yang cuba menjajah minda dan budaya masyarakat. Kebudayaan masyarakat negara kita yang berpaksikan Islam sebagai agama rasmi terus menerus diancam melalui penjajahan budaya global yang berteraskan hedonisme atau kehidupan bebas. Cara berfikir, berutur, berpakaian, makanan, bersukan malah pendidikan dicorakkan menurut acuan barat. Minda juga turut dirosakkan dengan menanamkan rasa rendah diri dan malu jika mengamalkan budaya Islam dan budaya tradisional Melayu. Bahasa juga dinodai dengan menonjolkan kehebatan bahasa asing dan menimbulkan rasa malu bertutur di dalam bahasa ibunda sendiri.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Meskipun telah merdeka, proses memerdekakan minda dan nilai harus terus dilaksanakan dan antara perkara yang perlu diberikan penekanan ialah pembebasan umat daripada perkara-perkara seperti berikut:
1.    Ajaran dan fahaman yang menyeleweng dari Islam seperti ajaran sesat, syiah, sekularisme, liberalisme, pluralisme dan lain-lain.
2.    Aktiviti-aktiviti yang diamalkan oleh masyarakat jahiliah seperti minum arak, perjudian, perzinaan, rasuah, pecah amanah, penipuan dan sebagainya.
3.    Ekploitasi wanita dengan menjadikannya bahan kepuasan hawa nafsu dan mendikriminasikan kedudukan mereka dalam masyarakat.
4.    Tidak meyakini bahawa Islam boleh menjadi rujukan dalam setiap aspek urusan kehidupan manusia sama ada berkait dengan pentadbiran negara, pendidikan, ekonomi dan sebagainya sebaliknya percaya kepada sistem peninggalan penjajah.
Sebagai umat Islam sepatutnya kita sama-sama berjuang agar prinsip-prinsip kebebasan yang telah ditetapkan di dalam Al-Quran dapat dilaksanakan.
Sambutan kemerdekaan negara ke  56 sewajarnya menjadi waktu yang tepat untuk kita bermuhasabah diri sejauhmanakah pengisian yang dilakukan. Apakah ianya mampu melahirkan generasi fahamn akan tanggungjawab kepada negara dan yang benar-benar merdeka dari penjajah? Atau sebaliknya mereka terus terbelenggu dengan pemikiran dan budaya hidup ala penjajah tanpa disedari?
Allah SWT berfirman dalam surah al-Maidah ayat 50:
بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ فِىْ القُرْءَانِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِىْ وَلَكُمْ، وَلِسَائِرِ المُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ، وَالمُؤْمِنِيْن وَالمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.

No comments: