12/09/2009

Ancaman fahaman Islam liberal




Islam sebagai sebuah agama yang benar dan istimewa sering dicemburui oleh musuh-musuhnya. Oleh sebab itulah pelbagai usaha dilakukan bagi menjatuhkan Islam dan menggugat keyakinan penganutnya terhadap kesucian syariat Islam. Usaha-usaha musuh Islam ini dilakukan samada melalui usaha meruntuhkan nilai-nilai budaya Islam ataupun dalam bentuk menyerapkan kefahaman-kefahaman yang menjejaskan aqidah umat Islam. Allah SWT berfirman dalam surah Al-Sof ayat 8:

Ertinya: Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

Mutakhir ini umat Islam berhadapan dengan munculnya fahaman-fahaman baru yang bersembunyi di sebalik nama Islam tetapi hakikatnya didasari oleh ideologi yang sesat. Antaranya ialah fahaman Islam Liberal yang didokongi oleh sekelompok umat Islam yang mendakwa ingin membawa pembaharuan dalam Islam. Perjuangan golongan ini adalah kononnya mahu melihat Islam yang lebih progresif, terbuka dan sesuai dengan perkembangan semasa. Dalam sejarah Islam moden kemunculan ideologi sesat bermula dengan fahaman yang dibawa oleh Seorang Sarjana Mesir iaitu Ali Abdul Raziq yang menjadi hakim Mahkamah Syariah Mesir pada tahun 1925. Akibat dari terlalu terpengaruh dengan fahaman sekular Barat Ali Abdul Raziq mengarang sebuah buku yang bertajuk ”Al-Islam Wa Usulul Ahkam” yang mengandungi fakta-fakta songsang tentang Islam. Antara kandungan buku ini ialah:

1. Mendakwa bahawa syariat Islam hanya bersifat kerohanian sahaja, tidak ada hubungan dengan soal keduniaan dan pemerintahan negara.
2. Mendakwa bahawa jihad tiada kaitan dengan agama dan wahyu Allah. Ia hanya usaha Nabi SAW untuk menguasai negara sahaja.
3. Menuduh bahawa perlaksanakan hukum pada zaman Nabi SAW adalah kabur, tidak stabil dan menimbulkan tanda tanya.
4. Menyatakan bahawa utusan Nabi SAW hanya bersifat menyampaikan risalah Islam dan bukannya menjadi pemerintah umat Islam.
5. Mendakwa bahawa pemerintahan khulafa Ar-Rasyidin bukan bersifat agama sebaliknya hanya keduniaan semata-mata.
Demikianlah fahaman Ali Abdul Raziq yang cuba dikembangkan dan akhirnya ulama-ulama Mesir sepakat menjatuhkan hukuman sesat keatasnya. Ini adalah kerana dakwaan-dakwaan beliau amat jelas bertentang dengan Al-Quran yang menjelaskan bahawa Nabi SAW bukan sahaja memandu manusia dalam urusan kerohanian tetapi merangkumi bidang urusan keduniaan dan pemerintahan negara. Allah SWT berfirman di dalam surah An-Nisa ayat 105:

Ertinya: Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya) dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.

Di dalam negara kita kemunculan fahaman-fahaman baru yang bertopengkan Islam juga semakin menular. Fahaman-fahaman ini biasanya menyandarkan nama kumpulan mereka dengan nama Islam tetapi sebaliknya membawa satu gerakan menghancurkan aqidah Islam yang tulin.

Fahaman Islam Liberal yang berkembang dewasa ini adalah akibat dari sikap umat Islam yang begitu mudah terpengaruh dengan sesuatu yang baru dan melihat Islam hanya dalam aspek ibadah khusus semata-mata tanpa menjadikannya landasan dalam urusan dunia. Akibat dari perkembangan fahaman Islam liberal di negara kita maka muncullah tulisan-tulisan dan kenyataan-kenyatan yang bercanggah dengan Islam. Antara aliran pemikiran yang wujud hasil dari fahaman liberal itu ini ialah:

1. Mendakwa semua agama membawa kepada kebaikan.
2. Mendakwa bahawa soal sembahyang, puasa dan ibadat-ibadat khusus adalah hak-hak individu dan tidak perlu kepada paksaan.
3. Mendakwa bahawa lelaki dan wanita adalah sama haknya.
4. Menuduh sesetengah syariat Islam tidak adil kepada wanita seperti hukum nikah kahwin dan hukum harta pusaka.
5. Menuduh bahawa undang-undang Islam sudah lapok dan tidak sesuai untuk dilaksanakan pada zaman moden.
6. Mendakwa bahawa maksiat seperti minum arak, berkhalwat, berzina dan berjudi adalah hak individu dan tidak perlu ada undang-undang yang menyekatnya.
7. Menyeru supaya Al-Quran ditafsir semula dan agama Islam perlu diberikan definisi baru.
8. Menerapkan fahaman plurarisme (kesamarataan) dalam kehidupan beragama di kalangan umat Islam dan penganut-penganut agama yang lain.
9. Mendakwa bahawa setiap orang Islam bebas menukar agamanya dan hukuman murtad tidak sesuai lagi pada zaman sekarang.

Apa yang menggusarkan kita ialah fahaman-fahaman ini mendapat perhatian di kalangan sesetangah umat Islam yang merasakan syariat Islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad SAW menghalang kebebasan hidup mereka. Akibat dari penularan budaya hiburan dan pergaulan bebas yang dikembangkan oleh Barat maka ianya dilihat amat bersesuaian dengan khidupan moden. Maka tidak hairanlah fahaman-fahaman baru seperti Islam Liberal ini sangat diminati oleh golongan muda kerana ianya memberi lebih kebebasan kepada mereka tanpa menyedari bahawa kebebasan tersebut membawa kehancuran kepada hidup mereka.

Islam adalah agama yang membawa kebahagian kepada manusia dengan sentiasa memelihara tuntutan fitrah manusia dan memberikan kebebasan kepada mereka dalam urusan kehidupan mereka. Oleh itu kita dapati setiap syariat Islam yang ditetapkan oleh Allah SWT tidak ada yang menghalang manusia untuk bekerja, bersosial, berumahtangga, berhibur, bersukan dan mencari kekayaan hidup. Islam juga memberika kebebasan kepada umatnya untuk bersuara dan berkarya. Mengenai keduduka wanita dalam Islam ia adalah sama dengan kedudukan seorang lelaki malah tidak pernah dicatatkan dalam sejarah islam bahawa wanita dihalang dari turut serta menjalani kehidupan mereka seperti kaum lelaki. Di dalam Islam wanita dibenarkan keluar menuntut ilmu dan bekerja tetapi dengan syarat memelihara syariat dan adab-adabnya.
Dalam memberikan kekebasan kepada manusia Islam juga amat prihatin dalam soal menjaga kemaslahatan mereka. Kebebasan yang diberikan mestilah sentiasa dikawal oleh prinsip tidak membawa kemudaratan kepada diri dan orang ramai. Oleh itu Islam telah menetapkan hukum-hakam sebagai pengawal kepada kebebasan manusia agar mereka tidak tersalah dalam memilih kehidupan mereka. Sebagai contoh Islam memberikan kebebasan beragama di mana tiada sebarang paksaan bagi orang kafir memeluk Islam. Namun setelah memeluk Islam seroang muslim tidak diberikan kebebasan mutlak untuk menukar agamanya kerana perkara tersebut pastinya membawa kehancuran kepada dirinya sendiri maka Islam telah menetapkan hukum hudud bagi orang yang murtad sebagai satu kaedah pencegahan. Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 217:

Ertinya: Dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya).

Begitu juga dalam mengumpul kekayaan. Setiap orang Islam diberikan kebebasan terlibat untuk makan apa sahaja tetapi ianya hendaklah halal dan tidak membazir. Manakala dalam perniagaan bagi mencari kekayaan sebanyak mungkin. Namun dalam masa yang sama Islam melarang pembaziran dan melarang sebarang aktiviti penipuan dalam perniagaan serta pencerobohan kepada harta orang lain. Manakala dalam soal makan minum, setiap umat Islam dibenarkan makan apa sahaja tetapi dengan syarat ianya halal dan tidak membazir. Allah SWT berfirman dalam surah Al-A’raf ayat 31:

Ertinya: Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.
Semua kenyataan di atas adalah membuktikan bahawa setiap hukum dan undang-undang yang ditetapkan di dalam Islam adalah bertujuan memastikan kemaslahatan manusia sentiasa terpelihara dan terjamin sekaligus menyangkal setiap dakwaan golongan pendokong fahaman Islam Liberal.
Dalam berhadapan dengan situasi kemunculan fahaman-fahaman dan ideologi-ideologi yang menyesatkan umat Islam ini maka sewajiblah umat Islam sentiasa berhati-hati dan bertindak membuat persediaan diri agar kita dapat memelihara kesucian aqidah yang menjadi teras keunggulan umat Islam. Antara langkah-langkah yang boleh diambil ialah:

1. Banyak menghadiri kuliah-kuliah agama, forum, diskusi dan wacana Ilmu yang menjelaskan isu-isu aqidah umat Islam.
2. Memastikan ilmu agama yang diperolehi diajar oleh para ustaz dan ulama yang jelas aqidahnya dan mempunyai kelulusan dalam bidang masing-masingnya.
3. Membuat pemantauan terhadap ahli keluarga dan anak-anak yang menuntut ilmu agama agar tidak terjebak dengan fahaman-fahaman sesat.
4. Memilih bahan bacaan agama yang berlandaskankefahaman Islam yang betul.
5. Jika timbul keraguan dalam sesuatu majlis ilmu atau pada bahan bacaan berkaitan dengan Islam hendaklah membuat rujukan kepada mereka yang berautoriti dalam bidang agama seperti Jabatan Mufti, Majlis Agama Islam, Jabatan Agama Islam dan juga para alim ulama.

Demikianlah beberapa langkah yang boleh diambil sebagai perisai mempertahankan kesucian aqidah umat Islam. Sebagai umat Islam yang prihatin kita seharusnya sentiasa berwaspada terhadap setiap fahaman-fahaman baru yang mula bertapak di negara kita kerana ia akan menggugat keharmonian dan kedamaian hidup kita.

1 comment:

aus said...

Assalamualaikum ustaz,
boleh x ustz spesifikkan lagi ttg
fenomena fahaman liberal ni?
Lihat,yg paling jelas sekali,siapa
yg menganjurkan ISlam hadhari?
Islam kebandaran...yg kononnya dipelopori
oleh org yg tinggi dri segi ketamadunan
lahiriahnya..hmm...pd masa yg sama,menganjurkan
karnival yg secara x lnsung menggalakkan percampuran
lelaki dan wanita dlm khalayak ramai.Terang-terangan mendendangkan pula
lagu Islam Hadhari...
Dimana pula pihak berwajib yg berautoriti dlm agama Islam
dlm usaha menanangi isu ini?
Bagaimana dgn peti television yg hampir stp rumah
memilikinya?..bahan yg direncanakan penuh dgn suapan negatif,
siapa pengelolanya?
Sy x berniat berburuk sangka..
Tetapi semua ini sprt ade jari-jemari yg sedang bermain tali.
Tahun ni lebih dahsyat..gelombang
H1N1 yg ke 2?..

=)