5/29/2009

Menangani Along


Kisah Along merantai pemiutang dan mengurung mereka dengan kejam sepatutnya menjadi iktibar kepada kita. Along yang mungkin asalnya perkataan Ah Long telah menjadi entiti samseng ala kongsi gelap yang bermaharajalela mencari mangsa yang kesempitan hidup kemudian ditawarkan pinjaman wang segera dan kemudiannya menjadi sumber kepada mereka menambah wang dengan memeras ugut. Realiti yang berlaku hari ini peminjam wang mejoritinya adalah melayu muslim manakala Along adalah tokey-tokey china yang sengaja menjerat mereka yang keputusan wang. Dan biasanya mereka yang meminjam adalah bertujuan membayar hutang-hutang lapok yang belum dijelaskan. Akibatnya hidup mereka ini bertambah sempit. pengalaman saya berdepan dengan mangsa along ini, biasanya ialah di kalangan mereka yang mahu hidup mewah meskipun di luar kemampuan, akhirnya hutang menjadi bertimbun dan tiada jalan lain untuk membayarnya melainkan melalui Along. Malah ada yang sanggup berhutang dengan Along semata-mata untuk membuat majlis perkahwinan anak secara besar-besaran!
Saya pernah diceritak kisah seorang Ustazah yang terpaksa menyerahkan Kad ATMnya kepada Along untuk melangsaikan hutang suaminya yang sudah tertunggak lama dan berganda bunganya...malah suadah 2 tahun kad itu di tangan ALong namun belum langsai hutangnya!
Islam meskipun mengharuskan berhutang namun tetap mengharamkan pembaziran dan perbelanjaan di luar batas kemampuan kerana ia akan membawa kepada kesusahan hidup. Bagi mereka yang ingin berhutang fikirkanlah 2,3,4 kali sebelum membuat keputusan. Apakah sesuatu yang ingin kita belanjankan itu sangat penting atau sekadar ingin menunjuk-nunjuk sahaja dan fikirkan semasak-masaknya apakah dengan gaji dan tanggungan kita, kita layak membelanjakan wang untuk perkara tersebut. Biarlah kita berbelanja berdasarkan keperluan dan bukannya seperti pepatah Melayu "Biar papa asal bergaya!.
Bagi menangani isu Along ada baiknya badan-badan Islam seperti Pusat Kutipan Zakat memikirkan cara bagaiamana membantu mereka yang kesempitan wang untuk diberikan bantuan. Mereka yang diinaya oleh Along pun boleh dibantu melalui asnaf al-Ghorimin (yang berhutang) tetapi ia perlulah dilakukan dengan mekanisme yang betul agar pemiutang yang betul-betul terinaya sahaja yang mendapat bantuan zakat. Badan-badan Islam perlulah lebih pro aktif membantu menyelesaikan perkara ini sebelum ianya menjadi barah kerana kita sedia makluman bahawa kefakiran boleh membawa kepada kekufuran. Isu satu keluarga hampir murtad di Kuantan satu ketika dahulu wajar dijadikan renungan bersama.
Sebagai muslim juga kita diajar oleh Rasulullah s.a.w berdoa supaya terlindung dari belenggu hutang dan tekanan manusia seperti doa berikut:

اللهم إني أعوذبك من الهم والحزن وأعوذبك وأعوذبك من العجز والكسل وأعوذبك الجبن والبخل وأعوذبك من غلبة الدين وقهر الرجال

Maksudnya: “Ya Allah! Aku berlindung denganMu dari kesusahan dan kesedihan, dari kelemahan dan kemalasan, dari penakut dan kebakhilan dan aku berlindung denganMu dari dibelenggu hutang dan tekanan manusia”

No comments: