10/31/2011

Catatan perjalanan ke Lepar Utara.


Pada hari Sabtu 29 Okt lepas saya dijemput memberikan ceramah di Felda Lepar Utara 01 .Ceramah ini adalah sempena program Penerangan Produk Islam BSN Pahang dengan kerjasama pengurusan Felda. Saya belum pernah ke sana, jadi saya bertolak jam 5.00 petang dari rumah kerana membayangkan Lepar Utara 1  ini letaknya berhampiran dengan Sg Tekam Utara, Jerantut. Lagipun saya sudah dua kali ke Sg Tekam Utara memberikan ceramah di Masjid. Dalam perjalanan saya agak rush kerana ingin sampai ke sana sempat solat Maghrib berjamaah. Ketika sampai di Sg Tekam Utara waktu dahpun Maghrib. Alamak! Felda Lepar Utara masih belum nampak! Ketika sampai dipersimpangan Gelanggi, saya berhenti untuk bertanya arah ke sana. Terkejut saya bila dimaklumkan perjalanan masih jauh iaitu kira-kira 60KM! Waktu Maghrib sudah hampir sepuluh minit berlalu sedangkan perjalanan hampir 45 minit lagi….Saya meneruskan perjalanan meredah malam yg semakin kelam dan hujan yang lebat. Perjalanan terasa semakin jauh apabila kereta saya mula meredah hutan belantara kiri dan kanan jalan. Betullah kata pemuda di warung tepi jalan tadi yang sempat saya tanya: “Encik jalan terus hingga ke hujung jalan!. Setelah melalui kira-kira 14 Lepar Utara, barulah akhirnya saya sampai ke Masjid Lepar Utara 1. Beberapa minit kemudian masuklah Isyak…dan selepas Isyak barulah ceramah bermula.
Setelah selesai ceramah dan menjamu makan malam bersama pengurus Felda dan kakitangan BSN saya bertolak pulang ke Kuantan kira jam 11.00malam. Jeng, jeng, jeng….sekali lagi saya terpaksa meredah malam, melalui perjalanan yang panjang dan dilaluan yang sunyi sepi…seorang diri

No comments: