10/09/2008

PETUNJUK DAKWAH




Antara perkara yang perlu diingat oleh para pendakwah, ustaz dan penceramah bahawa Islam yang dibawa oleh Nabi s.a.w bukan hanya berkembang dengan syarahan semata. Dalam erti kata lain apabila diundang ke majlis ceramah, ingatkan dalam hati bahawa kedatangan ke majlis tersebut bukan hanya untuk bersyarah tetapi lebih utama dari itu ialah muamalah atau pergaulan. Nabi s.a.w telah menunjukkan bagaimana melalui pergaulanlah Islam dalam menerobos ke pelusuk hati musuhnya. Baginda akan duduk bersama, bercerita, berbual, memberikan sentuhan-sentuhan fizikal yang sekaligus mencetuskan kekaguman kepada sahsiah baginda s.a.w. Kecenderungan sesetengah pendakwah mempertajamkan kemahiran pidato tetapi mengabaikan aspek kemahiran muamalah boleh memberikan impak negatif kepada dakwah itu sendiri. cuba lihat sekeliling kita, kedapatan para pendakwah yang tidak mesra pergaulan, tidak mesra jiran, garang, berkata kasar, cepat menghukum, besar diri, sukar di dampingi dan sebagainya.
Firman Allah Taala:



فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك . آل عمران 159


Maksudnya: (( Maka disebabkan rahmat dari Allah-ah kamu berlaku lemah Lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap kasar lagi berkeras hati, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu )).

Alangkah eloknya jika seorang pendakwah itu, di samping hebat berpidato, ia juga mudah mendekati remaja-remaja lepak, senang menghadiri aktiviti gotong-royong, cepat menziarahi orang-orang sakit, bersedia memberikan nasihat, prihatin kepada golongan susah, terbuka dalam mendekati bukan Islam dan sebagainya. Pastinya dengan muamalah hasanah seperti ini dakwah Islam akan lebih cepat berkembang! Moga kita semua sentiasa berpandukan cara Nabi s.a.w dalam dakwahnya.
Ibnu Asakir berkata: "Berbuat baiklah kepada manusia, nescaya kamu dapat memperhambakan hatinya...."

No comments: