6/12/2008

MAJLIS ILMU & HALAQAH ZIKIR


Satu perkara yang menjadi asas istiqomah dalam amal kebaikan ialah selalunya kita berada di dalam majlis ilmu dan halaqah zikrullah. Kerana majlis seumpama ini bukan sahaja dapat memberikan panduan dalam kehidupan malah akan menimbulkan rasa keinsafan terhadap diri. Justeru setiap muslim meskipun apa kedudukannya dan kesibukannya janganlah mengabaikan majlis-majlis seumpama ini. Usrah, Kuliah, Halaqah Zikrullah dan Tazkirah mestilah sentiasa dihidupan agar hati kita sentiasa bersinar. Kegagalan menghadirkan diri ke dalam majlis seumpama inilah yang mengakibatkan kerunsingan, keresahan dan kegelisahan hati. Justeru Nabi s.a.w bersabda dalam hadis sohih Muslim yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:

ما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه فيما بينهم إلا نزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وحفتهم الملائكة وذكرهم الله فيمن عنده

Maksudnya: "Tidaklah berhimpunlah satu kaum di rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarinya melainkan akan turunlah ketengan kepada mereka dilimpahi rahmat, dinaungi para Malaikat dan mereka sentiasa disebut-sebut di sisi Allah".

5 comments:

Anonymous said...

This is a nice blog. I like it!

Anonymous said...

Such a nice blog. I hope you will create another post like this.

Anonymous said...

Its ok if the appearance of your blog is not good. The important thing is the topic or the content of your blog.

Anonymous said...

The owner of this blog has a strong personality because it reflects to the blog that he/she made.

Al-Teminie said...

Thanks for your suggestion. I hope we can share any idea through this blog..