10/16/2008

TIPS BERGUNA BUAT IBUBAPA

Pada 15 Oktober 2008, saya menjadi moderator Forum Keluarga Bahagia anjuran UMP dengan mengenengahkan tiga ahli panel iaitu, Ust Badlishah Alaudin Kadi Temerloh, Dato' Abdu Hamid Ketua Hakim Syarie Pahang dan Hajjah Anis Abdullah Ibu Mithali Yadim 2007. Di samping jadi moderator saya sebenarnya byk belajar daripada ketiga-tiga panel yang mantap-mantap belaka.

Apa yang ingin saya kongsi di sini ialah tips yang diberikan oleh Hajjah Anis atau Ibu Anis dalam mendidik anak-anaknya hingga berjaya. Semua 7 orang anaknya menjadi doktor perubatan dan 3 orang darinya menjadi doktor pakar. Antara rahsia mendidik anak yang diberikan ialah:



  1. Tegas, iaitu hendaklah bertegas dengan anak-anak seperti ketika menyuruh tutup tv pastikan mereka menutupnya. Jika suruh mandi pastikan mereka mandi dan disiplinkan mereka mengemas rumah.

  2. Makan berjamaah bersama anak-anak.

  3. Ajar solat ketika masih kecil.

  4. Ibubapa tunjukkan minat membaca kepada mereka dengan rajin membaca buku atau akhbar di rumah serta wujudkan mini perpustakaan atau ruang membaca di rumah.

  5. Wujudkan suasana rumah yang aman, damai dan bersih supaya anak-anak lebih suka duduk di rumah dari berjalan ke sana ke mari.

  6. Berhubung sentiasa dengan mereka jika mereka sudah belajar di luar (asrama).

  7. Tanya masalah mereka selalu.

  8. Selalu ziarahi mereka di asrama sekolah dan masak masakan kegemaran mereka untuk makan bersama.

  9. Berhubung sentiasa dengan sekolah dan guru-guru mereka.

  10. Jadikan anak-anak bila dewasa sebagai rakan dan teman.

  11. Setiap kali menghadapi peperiksaan ibubapa puasa dan solat hajat doakan mereka begitu juga anak-anak. Baca ayat "Alam Nasyrah" untuk lapangkan dada.

  12. Banyak makan ikan dan kurangkan makan ayam atau daging.

  13. Beri mereka makan kismis dan bekalkan kepada mereka di sekolah/asrama.

  14. Makan cokelat.

  15. Kurang membawa anak-anak keluar atau makan di luar. Lebih utamakan masakan sendiri untuk anak.


Ahli panel juga menjelaskan tentangnya wujudnya ibubapa yang membiarkan anak-anak dididik oleh pembantu rumah hinggakan mereka lebih rapat dengan pembantu rumah dari ibubapa sendiri. Beliau juga menegaskan bagaimana fenomena sekarang di mana ibubapa membiarkan anak-anak menonton tv dengan bebas terutama rancangan Astro yang jelas banyak merosakkan minda anak-anak (eloknya setiap rumah muslim tiada Astro kerana ia jelas mengganggu pembelajaran anak-anak) dengan budaya hidonisme sonsang yang pasti merosakkan sahsiah anak-anak.

Demikianlah sedikit catatan yang sempat saya buat sepanjang Forum tersebut. Begitu menarik untuk direnung bersama....Semoga Allah Taala membantu kita mentarbiah anak-anak kita. Tak dapat jadi doktorpun biarlah jadi anak-anak yang soleh yang mendoakan kesejahteraan kita di dunia dan akhirat.




2 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum........terima kasih telah sudi singgah ke gubug maya saya, subhanallah saya bahkan baru tahu kalau blog saya ini juga dibaca di malaysia, salam silaturahim.....saya harus memperbaiki isi blog agar lebih indah dibaca namun tetap memberi ibroh kepada ummat,,,,,,,,,syukron atas kunjungannya............

Al-Teminie said...

Waalaikum salam wrh, moga kita dapat bertaaruf dan bertukar-tukar pengalaman untuk manfaat dakwah. Saudara Surya boleh tinggalkan komen di ruangan chat di blog saya. Syukran