4/01/2008

MATA PEDANG!!!!


Menyentuh tentang tuduhan yang menyatakan Islam berkembang dengan mata pedang, pada hakikatnya adalah merupakan satu kenyataan yang tidak disusuli dengan fakta dan bukti. Malah ia hanya berasaskan kepada beberapa siri lakonan filem yang direka oleh propagandis Zionis dan Kristian untuk menggambarkan kekejaman orang Islam yang menyembelih manusia dengan berlatar belakangkan kalimah syahadah dan melaungkan takbir .Inilah juga pendekatan yang dibuat melalui filem Fitna yang menayangkan ayat-ayat Al-Quran dan berlatarbelakangkan peristiwa serangan berani mati di New York, Madrid dan London.
Tohmahan yang dibuat oleh Geert Wilders’ adalah tidak berasas sama sekali. Ayat-ayat al-Quran yang diutarakannya dalam filem tersebut antara lain adalah berkaitan dengan situasi peperangan di mana sememangnya apabila berperang pastinya musuh dibunuh kerana jika tidak, musuh akan membunuh kita. Apakah peperangan yang dikepalai oleh kristian dalam perang Salib tiada pembunuhan dan penyembelihan? Malah jika diteliti fakta sejarah tentera-tentera kafir yang berperang dengan Islam sangat kejam hingga sanggup membunuh kaum wanita, anak-anak dan golongan tidak berdaya! Agaknya umat Islam perlu membuat sebuah dokumentari mengisahkan tragedi penyembelihan umat Islam di Bosnia yang dikepalai oleh penganut kristian.

Antara ayat yang diketengahkan oleh Geert Wilders’ ialah firman Allah Taala yang bermaksud:

((Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir (di medan perang) Maka pancunglah batang leher mereka sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berakhir. Demikianlah apabila Allah menghendaki niscaya Allah akan membinasakan mereka tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. dan orang-orang yang syahid pada jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka)). Surah Muhammad : 4

Ayat di atas diturunkan sebagai panduan dalam peperangan dan bukannya arahan membunuh secara membabi buta. Bagi melengkapkan pemahaman kepada ayat ini sepatutnya dibaca pula ayat 190 dari surah Al-Baqarah di mana Allah Taala berfirman yang bermaksud:
((Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, kerana Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas)). Surah AL-Baqarah:190
Berdasarkan ayat inilah tentera-tentera Islam dilarang samasekali membunuh wanita, kanak-kanak, orang tua dan ketua-ketua agama (paderi, tok sami dll) serta dilarang merosakkan tanaman dan binatang ternakan ketika berperang.

No comments: